با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا بیشتر از فصول دیگر در این فصل رواج دارد مسلم است که هیچ كدام از ما دوست نداریم به این بیماری ها مبتلا شویم و در بستر بخوابیم که البته اگر شما دستورالعمل ها و مراحل ساده زیر را در زندگی خود به كار برید، می توانید بدن خود را طوری مقاوم كنید كه با این بیماری ها بجنگد و پیروز شود:

مرحله 1) سعی كنید هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابید. خواب كافی و مناسب باعث می شود بدن شما فرصت ترمیم و بازسازی پیدا كند و برای مقابله با حوادث روز بعد آماده شود.

مرحله 2)
به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویید، خصوصاً بعد از آمدن از توالت و قبل از غذا خوردن. همچنین بعد از دست زدن به وسایل آلوده ای مثل میله های مترو و اتوبوس، پول، میز كار و مدرسه، كامپیوتر و ... حتماً دست های خود را بشویید. در طی فصول سرد سال، میكروب های سرماخوردگی و آنفلوانزا در هر جایی وجود دارند و شما باید پیوسته دست های خود را تمیز نگه دارید. همیشه كمی صابون (جامد، مایع یا كاغذی) همراه خود داشته باشید. اگر در جایی بودید كه دسترسی به آب و صابون نداشتید، می توانید از دستمال های كاغذی پاك كننده و ضد عفونی كننده ی مرطوب استفاده كنید. این دستمال ها را می توانید از داروخانه تهیه كنید.

مرحله 3)
وقتی دست هایتان آلوده است، از دست زدن به صورت، چشم ها، بینی و دهان خود، پرهیز كنید، زیرا این محل ها، به آسانی میكروب ها را از دست های شما به داخل بدن تان منتقل می كنند. می دانیم كه انجام این كار سخت است و به همین دلیل به شما توصیه می كنیم كه دست های خود را تا حد ممكن از میكروب ها و آلودگی ها پاك نگه دارید.

مرحله 4)
در طی فصل زمستان، هوا سرد و خشك می شود و این مسئله روی نحوه مقابله بدن شما با میكروب ها تاثیر می گذارد. مشكل مهم در این فصل، آبریزش بینی است. محلول سرم فیزیولوژی، سلامت سینوس ها را ارتقا می دهد. این محلول را می توانید از داروخانه تهیه كنید. تمرینات یوگا نیز سلامت سینوس ها را افزایش می دهد، در حالی كه قبلا تصور می شد باعث آبریزش بینی می شود.

اگر به محلول سرم فیزیولوژی دسترسی نداشتید، می توانید تحت نظر پزشك و طبق توصیه ایشان از محلول آب و نمك استفاده كنید، ولی مقدار نمك و آبی را كه باید با هم مخلوط كنید، پزشك باید تعیین كند، چون ریختن نمك زیاد در آب، باعث زخم و آسیب مخاط بینی می شود. یك یا دو بار در روز بینی خود را با این محلول سرم فیزیولوژی شست و شو دهید. این شست و شو اجازه نمی دهد، مجدداً عفونت و میكروبی در حفره سینوس ها جمع شود. این روش، بهترین روش طبیعی برای جلوگیری و بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

مرحله 5)
البته، برای تكمیل مراحل فوق و برای حفظ سلامت بدن و تقویت آن، نیاز به چند مورد دیگر هم دارید:

- برنامه غذایی مناسب و متعادلی داشته باشید، یعنی از تمام گروه های غذایی (نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت ها و حبوبات و تخم مرغ به میزان كافی و لازم استفاده كنید تا بدن دچار كمبود مواد مغذی نشود. خصوصا مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نكنید. مصرف منابع غذایی ویتامین C مثل انواع مركبات، كیوی و آناناس، سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند و بر مقاومت آن در مقابل بیماری ها می افزاید.

- به طور مرتب ورزش كنید.

- تحت نظر پزشك از شربت ها و قرص های مولتی ویتامین استفاده كنید. البته دقت كنید كه این مكمل ها در حد استاندارد بوده و دارای كیفیت خوبی باشند. لذا از داروخانه های معتبر آنها را تهیه كنید.

- آرام باشید و روش و رفتار مثبتی را در زندگی خود پیش بگیرید و سعی كنید به بهترین نحو، استرس ها و اضطراب ها را از خود دور كنید. استرس و فشارهای روحی باعث كاهش قدرت دفاعی بدن در مقابل میكروب ها و عوامل بیماری زا می شوند.

هشدارها:


1. اگر از كسی مثل فرزند یا پدر و مادرتان، در منزل مراقبت می كنید تا بیماری او بهبود یابد، مراقب سلامتی خود نیز باشید تا بیماری آنها به شما سرایت نكند.
2. هر چند وقت یك بار، برای مدت 10 دقیقه پنجره ی اتاق خود را باز كنید تا هوای اتاق تعویض شود و كیفیت آن بهبود یابد.
3. می توانید تحت نظر پزشك از واكسن آنفلوانزا نیز استفاده كنید